Rådet for Sikker Trafik – Knallertkampagne

KNALLERTKAMPAGNE

Udfordringen
Anledningen til kampagnen var, at der blev indført nummerplader til knallerter. Det skulle der informeres om. Da rigtig mange unge kører ulovligt på deres knallert; den kan køre for hurtigt, de kører uden hjelm og de kører mere end én på knallerten, ønskede Rådet at bruge anledningen til at skabe fokus på vigtigheden af at køre lovligt.

Målet
Unge skulle i større grad køre lovligt på deres knallert. Dvs. ikke køre for hurtigt, køre med hjelm og ikke have passagerer bag på.

Målgruppen
Primærmålgruppen var de unge drenge som stod lige overfor at blive knallertkørere. Da vi valgte at formidle budskabet primært gennem ungdomsskolernes knallertkort-undervisning, blev lærerne her også en vigtig målgruppe.

Løsningen
Rigtig mange af de unge drenge er ikke ret ”lydhøre” overfor den løftede pegefinger. De har fart på, har fokus på fest og fart og føler sig usårlige. Derfor tog vi udgangspunkt i en anden risiko – nemlig risikoen for at blive fundet (pga nummerpladen) og risikoen for at få en meget stor gæld, fordi deres forsikring ikke dækker, hvis uheldet er ude, mens de kører ulovligt. Kommunikationen var saglig og seriøs med en humoristisk indgangsvinkel. Der blev udviklet website, plakater og undervisningsmateriale, som indgik i knallertkort-undervisningen. Som led i kampagnen blev der gennemført en konkurrence, hvor præmien var en knallert. Sammen med knallertkortet modtog de et kort i kreditkortformat med reminder og opfordring til besøge websitet og deltage i konkurrencen.

Effekten
Kampagnen blev anvendt i knallertkort undervisningen på ungdomsskolerne over hele landet.

Se også Rådet for Sikker Trafik – Cykelhjelmkampagne