Rådet for Sikker Trafik
CYKELHJELMKAMPAGNE
Udfordringen
Alt for mange børn smider hjelmen, når de bliver lidt ældre. Kun ganske få børn/unge i aldersgruppen 13-16 år bruger cykelhjelm.
Målet
Der skulle fokus på brug af cykelhjelm blandt børn/unge og deres forældre. Målet var at få flere til at køre med cykelhjelm.
Målgruppen
Primærmålgruppen var børnene og de unge og deres forældre, som er vigtige rollemodeller. Da vi valgte at formidle budskabet primært gennem skolerne, blev lærerne også en vigtig målgruppe.
Løsningen
De unge synes ikke, det er særligt smart eller ”sejt” at bruge cykelhjelm. Den holdning er ikke så nem at ændre på. Derfor anerkendte vi barriererne; det er ikke smart og håret klasker sammen. Vi vendte det om; Hvor smart eller sej er du med et smadret hoved? Med det smadrede glashoved illustrerede vi, at dit hoved er ligeså skrøbeligt. Er uheldet ude, så ender du måske med et knust hoved – og det er på ingen måde smart. Så hvad vælger du? Hjelm eller hjernedød? Hjelm eller hjerneskade?
Kommunikationen blev kanaliseret via skolerne og blev støttet af outdoor. Til skolerne blev der udviklet opgavemateriale med både lærer- og elevmaterialer, website, plakater mv. Integreret i opgavematerialet var opgaver med forældreinddragelse. Opgaverne var fleksibelt opbygget, så lærerne selv kunne prioritere tidsforbruget.
Effekten
Kampagnen er blevet brugt i skolernes trafikundervisning, hvor den i første omgang fik især forældre til at tage hjelmen på. Kampagnen er siden fulgt op med en række andre aktiviteter for at øge brugen af cykelhjelm bland de unge.